06-11-2023

Project Greenkart

Dat onze leerlingen veelal ‘doeners’ zijn is geen nieuws, want de meest favoriete praktijkopdrachten bestaan meestal uit het nodige sleutelwerk. Vieze handen maken, uitvogelen hoe iets in elkaar zit en hoe je het uit elkaar kunt halen, dat is waar je leerlingen van ziet genieten. Nog mooier wordt het wanneer leerlingen echt iets kunnen ‘maken’ en er door te ‘doen’ ook iets moois ontstaat!

Wij op het van Lodenstein College in Hoevelaken komen er steeds vaker achter dat je leerlingen enorm kunt motiveren door hen de verantwoordelijkheid te geven om zelf iets te ‘maken’. Toen wij bekend raakten met het concept ‘Greenkarts’ waren we dan ook direct enthousiast en hebben we een Greenkart besteld. Het gaat hier om een elektrisch aangedreven kart, waarbij duurzaamheid de grootste uitdaging is. Onderaan dit artikel is een link naar de site van Techportal te vinden waarop veel informatie beschikbaar is.

Als docent hoef je niet bang te zijn dat er geen enthousiaste leerlingen te vinden zijn voor dit project. Wanneer het hele bouwpakket van de kart in je lokaal staat zouden ze het liefst op hetzelfde moment nog beginnen met het in elkaar schroeven van alle losse onderdelen. Om alles in goede banen te leiden hebben we op het Van Lodenstein daarom eerst een team van leerlingen samengesteld en afspraken gemaakt over ieders taak bij het opbouwen van de kart.

Toen het team eenmaal was samengesteld begonnen onze leerlingen dat ook met stormachtig enthousiasme te verven, sleutelen, monteren en ontstond er in rap tempo een heuse Greenkart. De onderstaande foto’s spreken voor zich.

  • Project Greenkart

  • Project Greenkart

  • Project Greenkart

  • Project Greenkart

Ons enthousiasme bleef niet onopgemerkt, want vanuit onze regionale STO-organisatie ’T is for Tech’ was ook belangstelling voor dit project. Dit heeft ertoe geleid dat via T is for Tech nog twee karts zijn besteld die door twee scholen uit de regio zullen worden opgebouwd.

Als deze drie karts rijklaar zijn begint voor zowel leerlingen als docenten de leukste uitdaging, namelijk: racen! Bij deze races in de ERA-cup gaat het niet alleen om snelheid, maar vooral om veiligheid en duurzaamheid. Welke kart maakt de meeste kilometers op één volgeladen accu en ziet er het mooist uit, of heeft de meest innovatieve techniek? Deze aspecten bepalen wie een race wint.

Project Greenkart

Door het hele land zijn er diverse vmbo-scholen bezig met Greenkarts en wordt actief deelgenomen aan de ERA-cup races. Naast alle mogelijkheden op technisch gebied komen er ook andere uitdagingen om de hoek kijken zoals: werken en organiseren in teamverband, het werven van sponsors, het bouwen van een flitsende website voor de kart etc. Kortom reden genoeg om je als docent M&T, PIE, Techniek of E&O te verdiepen in het project Greenkart!

ERA Cup (techportal.nl) Home – T is for tech