De ontwikkelingen in de personenautotechniek gaan enorm snel. Dit heeft ook gevolgen voor autoschadeherstel: met name met betrekking tot rijhulpsystemen (sensortechnologie).
Rijhulpsystemen (ADAS) zijn ontworpen om bestuurders te helpen bij het rijden en om de veiligheid van voertuigen te verbeteren. Als de ADAS niet goed is gekalibreerd, na bijvoorbeeld schadeherstel, kan de informatie die het aan de bestuurder geeft onnauwkeurig zijn, dit kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg.
Rijhulpsystemen zoals radars, regensensoren, lichtsensoren en (infrarood)camera’s kunnen storing veroorzaken. Bij aflevering van de auto moeten de systemen weer juist functioneren. Alle camera-, radar-, lidar en ultrasone sensoren moeten weer de juiste kant op ‘kijken’, zodat de klant voor 100% kan vertrouwen op zijn systemen. Door de sensoren te kalibreren worden kleine afwijkingen gecorrigeerd.
Tijdens deze training (27 september 2024) leer je welke verschillende rijhulpsystemen er zijn en hoe ze werken. Je leert een frontcamera en/of een frontradar kalibreren en de juiste diagnose stellen als de ADAS niet goed werkt, bijvoorbeeld na schadeherstel. Hierdoor krijg je een actueel beeld van de beroepsontwikkeling van een Autoschadehersteller, ervaar je de innovaties in dit vakgebied en krijgen je handvatten voor gebruik van eigen lesmateriaal om zo jouw leerlingen te enthousiasmeren voor dit vak!
Aanmelden