De arbeidsmarkt in de transportsector kampt met een tekort aan personeel. Met de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ werft de sector extra vrachtwagenchauffeurs voor de sector. Onlangs trad Jesse Pauwels in dienst bij HST in Enschede en sprong de teller voor het zij-instroomproject op 1.000. Een mooie mijlpaal.
Met de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ willen sociale partners in de sector transport en logistiek (TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen) de krapte op de arbeidsmarkt opvangen. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds voor de sector.
Mooie mijlpaal
Jesse Pauwels (21) is de 1.000ste deelnemer aan het zij-instroomproject ‘Ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’. Na een zogenaamde speeddate bij het Twents familiebedrijf HST en de selectietest van STL kwam hij in aanmerking voor een subsidie op de rijopleiding. Inmiddels is Jesse naar volle tevredenheid aan de slag bij HST.
Foto: v.l.n.r. Jesse Pauwels, 1.000e zij-instromer en vrachtwagenchauffeur HST en Menno Mekes, Manager mobiliteitscentrum STL
Lekker door Europa
Jesse Pauwels: ‘Ik rij nu op een bakbus regioritten in de Achterhoek. Ik vervoer van alles, van haarlakken tot pallets met zand. Over een maand hoop ik over te stappen op een vrachtwagen, als ik tenminste mijn C-rijbewijs haal, maar daar ga ik wel vanuit. Daarna ga ik door voor het rijbewijs CE. Als ik dat op zak heb, moet ik nog een paar maanden in Nederland rijden, en dan ga ik internationaal. Dat is echt mijn droom. Weet je wat daar zo mooi aan is? De vrijheid die je hebt. Ik had op school aanvankelijk gekozen voor een baan als begeleider in de zorg. Na een jaar stage wist ik zeker dat ik daarvan niet gelukkig zou worden. Nee, laat mij maar lekker door Europa rijden. Ik ben dik tevreden dat ik die kans bij HST krijg. En ik snap niet waarom er zo’n tekort is aan chauffeurs. Het is gewoon een heel leuk vak.’
Scherpe selectie
Jesse Pauwels is lang niet de enige zij-instromer bij HST. HR-adviseur bij HST Lianne de Jong vertelt dat het bedrijf gemiddeld zo’n acht zij-instromers per jaar opleidt voor het vak van vrachtwagenchauffeur. ‘Vijf jaar geleden zijn we met zij-instromers begonnen, en het bevalt ons prima. Bijna alle zij-instromers blijven hier uiteindelijk werken, nationaal of internationaal. Een enkeling gaat elders in de sector aan de slag. Ik moet daarbij wel zeggen dat we zeer zorgvuldig selecteren. Dat doen we niet alleen zelf. Zij-instromers worden ook door STL getest. Pas als ze ook voor die test slagen, komen ze in aanmerking voor een subsidie op de rijopleiding. Dat bepaalt zeker een deel van het succes.’
Droombaan realiseren
Werken als vrachtwagenchauffeur in de sector transport en logistiek betekent werken in een sector die ertoe doet: het is een vitaal beroep. De vrijheid, zelfstandigheid, baanzekerheid en de afwisseling maken het beroep aantrekkelijk voor een bredere groep mensen. Het is een baan van deze tijd in een dynamische sector met zekerheid voor de toekomst. Om de drempel van het lesgeld te verlagen is er een flinke vergoeding beschikbaar waarbij je maximaal 15% van het lesgeld voor de opleiding Chauffeur beroepsgoederenvervoer zelf moet betalen. Dit zijn bijvoorbeeld ook rijlessen voor het behalen van je C(E) rijbewijs. En door het aanbieden van een baangarantie bij een toekomstige werkgever wil de sector de keuze nog verder vergemakkelijken. Na je opleiding ga je dan direct aan de slag. Inmiddels hebben honderden transportbedrijven gebruikgemaakt van de aantrekkelijke subsidiemogelijkheden.