19-03-2020

Gertjan Deckers en Thijs Faassen over M&T en PIE

Gertjan Deckers en Thijs Faassen over M&T en PIE:

“Ons docentschap krijgt steeds meer een coachend karakter”

Twee enthousiaste techniekdocenten op dezelfde school (College Den Hulster in Venlo), ieder een eigen profiel: M&T en PIE. Gertjan Deckers en Thijs Faassen: naast de gezamenlijke liefde voor techniek hebben zij de liefde voor motorrijden en het (regio)werk voor Platform Mobiliteit en Transport en Platform PIE als gemene deler. Maar wat zijn hun verschillen, hoe denken zij over scholingen, Sterk Techniekonderwijs en de verbinding M&T en PIE?

Wat zijn jullie verschillen?

Op vakniveau zijn er een aantal verschillen, dat kenmerkt zich veelal in een diversiteit aan werkprocessen. Maar een ander verschil is: bij PIE is het merendeel werken naar een product daar het bij M&T vaak dienstverlenende processen betreft. Daar houden de verschillen tussen de twee beroepsprofielen naar onze mening dan ook snel op, en spreek je steeds vaker over overeenkomsten dan één verschil.

Wat zijn jullie overeenkomsten?

Differentiatie tijdens de lessen is de grote overeenkomst. PIE en M&T zijn brede profielen geworden. In deze profielen bieden we beide een breed scala van opdrachten aan. Verdeeld over verschillende beroepsprofielen en keuzedelen. Waardoor we genoodzaakt zijn om flexibel te zijn in het aanbieden van lesstof aan een diversiteit van leerlingen en studenten. Ons docentschap krijgt hierdoor steeds meer een coachend karakter. Docenten sturen en begeleiden de leerlingen door het lesprogramma, en proberen het onderzoekend en ondernemend gedrag van de leerlingen te stimuleren.

In beide profielen bieden we een eigentijds en uitdagend lesprogramma aan, met het oog op het mbo en de bedrijven in onze omgeving. Hierin werken we profiel overstijgend om de leerling een compleet keuzepakket aan te bieden in doorstroming naar een mbo-opleiding in de techniek.

Lees hier het hele artikel (pdf).